دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه

درس
اطلاعات تکمیلی

ویدئوی دوره را در بخش اطلاعات تکمیلی مشاهده نمایید

معرفی

در دنیای مدرن امروز، تکنولوژی به سرعت در حال گسترش است و این موضوع سبب شده اینترنت به بخشی از زندگی ما تبدیل  شود و بر تمام رفتارهای ما اثر بگذارد. کسب و کارهای زیادی این موضوع را متوجه شده اند و وارد فضای آنلاین شده اند اما مدیریت کردن این فضا با فضای کسب و کار سنتی متفاوت است، زیرا رفتار خریدار و مصرف کننده متفاوت است به همین دلیل نیازمند ابزار جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ می باشد.  در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

به احتمال زیاد واژه دیجیتال مارکتینگ را زیاد شنیده اید، مفهومی که دنیای حاضر به خصوص با رشد فضای آنلاین در ایران و انتقال کسب وکارها از فضای سنتی به فضای آنلاین نیاز به آن روز به روز بیشتر میشود.  دیجیتال مارکتینگ را هرکس به گونه ای تعریف کرده است اما همه آنها در کل یک تعریف واحد را ارائه می دهند. به طور کلی :

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا آنلاین مارکتینگ (online Marketing) یا تبلیغات اینترنتی(Internet Advertising) یکی از بخش های بازاریابی است که از اینترنت و ابزارهای دیجیتال و آنلاین مانند کامپیوتر، موبایل و فضای مجازی برای ترویج (Promote) کالا یا خدمات استفاده میکند.

ویدئوی آموزشی بازاریابی دیجیتال در یک نگاه را از همینجا مشاهده کنید

ابزارهای لازم برای دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Assets)

در واقع میتوانیم بگوییم  هر نوع ابزار بازاریابی که می تواند آنلاین مورد استفاده قرار گیرد جزو دارایی های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود . همه ما این ابزار ها را در کنارمان داریم و روزانه از آنها استفاده میکنیم بدون اینکه بدانیم جزو ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به حساب می آیند .

  • وب سایت (Website) : وب سایتی که مربوط به کسب و کار شما است یا شما از آنها بازدید میکنید مهم ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود . هر کسب و کاری که قصد دارد وارد حوزه آنلاین شود طراحی وب سایت را باید در الویت کار خود قرار دهد.
  • دارایی های مربوط به برند (Branded Assets): لوگو (logo) برند شما، آیکون هایی که استفاده میکنید همه درواقع میتوان گفت به نحوی نشان دهنده کسب و کار شماست و شما را از دیگر کسب و کار ها متمایز میکند. پس بهتر است برای کسب و کارتان یک لوگوی اختصاصی طراحی کنید تا در فضای آنلاین نشان دهنده برندتان باشد .
  • محتوا ( Content): محتوا عامل اصلی ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو، پل ارتباطی مدیران کسب و کار ها با مخاطب و تعیین کننده سطح توانمندی و دانش منتشرکننده است و ضمن ارتباط موثر با کاربر وی را به خرید ترغیب میکند. محتوا صرفا محتوای متنی نیست بلکه هر فیلم، ویدیو کوتاه، عکس های محصول، اینفوگرافی ها (Infographics)، ویدیو های تبلیغاتی، توضیحات محصول همه محتوا برای ما محسوب می شود .
  • صفحات شبکه های اجتماعی (Social Media Pages ): با گسترش شبکه های اجتماعی طی سال های اخیر و استفاده روزافزون مردم از این شبکه ها مانند اینستاگرام (Instagram)، یوتیوب (YouTube) ، آپارات (Aparat) ، لینکدین (LinkedIn) و… کسب و کار باید با توجه به سوق کاربران به این سمت وارد این حوزه شده و برای جذب مشتریان صفحه ای برای خود در این شبکه ها ایجاد کند و به معرفی کالا و خدمات در این صفحات بپردازد . این شبکه ها ابزار های بسیار مفیدی برای تبلیغات محسوب می شوند چون میتوان بدون پرداخت هزینه های سنگین در تلویزیون و بیلبورد به تبلیغات محصولات خود بپردازیم .
  • کالا ها یا ابزار های آنلاین (Online Products or Tools) : تمام کالاهایی که ما در وب سایت خود عرضه میکنیم و همچنین ابزار هایی که استفاده میکنیم تا وب سایت خود را ارتقا دهیم، در گوگل بهتر دیده شویم و چگونه تبلیغات خود را انجام دهیم، چگونه میزان فروش مان را محاسبه کنیم و یک پیش بینی برای حجم فروش در طی سال داشته باشیم، جزو این دسته قرار میگیرند .
اسکرول به بالا