5 مرحله برای ایجاد یک برنامه برجسته بازاریابی + قالب رایگان

آیا شما هر سال نگاه سخت و خوب به استراتژی بازاریابی تیم خود می اندازید؟

شما باید اینکار را سالانه انجام دهید. یک برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می کند بازاریابی خود را در یک مسیر درست قرار دهید تا اهداف تجاری شرکت خود را به واقعیت تبدیل کنید. آن را به عنوان یک برنامه سطح بالا در نظر بگیرید که جهت کمپین ها، اهداف و رشد تیم شما را هدایت می کند.

بدون وجود این برنامه، اوضاع می تواند وخیم شود – و تقریباً غیرممکن است که موفق شوید و مقداری از بودجه مورد نیاز برای تأمین پروژه ها ، استخدام ها و برون سپاری هایی را که در طول یک سال با آن روبرو می شوید را از دست خواهید داد.

بخاطر داشته باشید که بسته به صنعت و اهداف تیم بازاریابی شما ، تغییرات در برنامه بازاریابی موردنیاز شما وجود دارد. برای سهولت در ایجاد طرح شما ، لیستی از مواردی را که باید در برنامه شما گنجانده شود و چند الگوی مختلف برنامه ریزی که در آن می توانید جاهای خالی را به راحتی پر کنید ، گردآوری کرده ایم.

همین الان دانلود کنید: الگوی طرح بازاریابی رایگان

برای شروع ، بیایید به چگونگی ایجاد یک برنامه بازاریابی بپردازیم و سپس نگاهی به آنچه که یک برنامه بازاریابی سطح بالا در خود دارد ، بیاندازیم.

در این مقاله به بحث درباره موارد زیر می پردازیم:

  • چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم
  • آنچه یک برنامه سطح بالا بازاریابی شامل می شود
  • الگوهای طرح بازاریابی که می توانید استفاده کنید
  • به علاوه – الگوهای طرح رسانه های اجتماعی

چگونه یک برنامه بازاریابی ایجاد کنیم

  1. تجزیه و تحلیل وضعیت را انجام دهید.
  2. مخاطبان خود را مشخص کنید.
  3. اهداف SMART را بنویسید.
  4. تاکتیک های خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  5. بودجه خود را تعیین کنید.

 

1. تجزیه و تحلیل وضعیت را انجام دهید.

قبل از اینکه با برنامه بازاریابی خود شروع کنید ، باید شرایط فعلی خود را بشناسید.

نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید شما چیست؟ انجام یک تحلیل اساسی SWOT اولین قدم برای ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

علاوه بر این ، شما همچنین باید درک خوبی از بازار فعلی داشته باشید. شما چگونه با رقبای خود مقایسه می شوید؟ انجام یک تجزیه و تحلیل رقیب باید در این مرحله به شما کمک کند.

به این فکر کنید که سایر محصولات بهتر از محصولات شما هستند. به علاوه ، خلاهای موجود در رویکرد یک رقیب را در نظر بگیرید. چه چیزی را از دست می دهند؟ چه چیزی می توانید ارائه دهید که به شما مزیت رقابتی دهد؟ به چیزی که شما را متمایز می کند ، فکر کنید.

 

پاسخ دادن به سوالاتی از این دست به شما کمک می کند مشتری خود را بشناسید ، که این امر ما را به مرحله شماره دو می رساند.

2. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

هنگامی که درک بهتری از بازار و وضعیت شرکت خود پیدا کردید ، مطمئن شوید که مخاطبان شما چه کسانی هستند.

اگر شرکت شما در حال حاضر مشخصات خریدار (پرسونا) دارد ، این مرحله فقط به این معنی است که شما باید شخصیت های فعلی خود را اصلاح کنید.

اگر شخص خریدار ندارید ، باید شخصیتی ایجاد کنید. برای انجام این کار ، ممکن است مجبور باشید تحقیقات بازار را انجام دهید.

شخصیت خریدار شما باید شامل اطلاعات دموگرافیک مانند سن ، جنسیت و درآمد باشد. با این حال ، این شامل اطلاعات روانشناختی مانند نقاط اهداف نیز خواهد بود. چه چیزی مخاطبان شما را تحریک می کند؟ آنها چه مشکلاتی دارند که محصول یا خدمات شما می تواند برطرف کند؟

هنگامی که این اطلاعات را نوشتید ، به شما کمک می کند اهداف خود را مشخص کنید ، که ما را به مرحله شماره سه می رساند.

3. اهداف SMART را بنویسید.

مادرم همیشه به من می گفت: “بدون داشتن نقشه راه، نمی توانی جایی بروی.” اکنون ، برای من ، شخصی که از نظر جغرافیایی با چالش روبرو شده است ، این توصیه را واقعی دیدم.

با این حال ، می توان آن را به استعاره در بازاریابی نیز اعمال کرد. شما نمی توانید ROI خود را بهبود بخشید مگر اینکه بدانید اهداف شما چیست.

بعد از اینکه وضعیت فعلی خود را فهمیدید و مخاطبان خود را شناختید ، می توانید اهداف SMART خود را تعریف کنید.

اهداف SMART یعنی اهداف مشخص (Specific) ، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Attainable)، مرتبط (Relevant) و با محدودیت زمانی (Time-Bound) است. این بدان معنی است که تمام اهداف شما باید مشخص باشد و شامل یک بازه زمانی باشد که می خواهید برای آن تکمیل کنید.

به عنوان مثال ، هدف شما می تواند در طی سه ماه 15 درصد دنبال کنندگان اینستاگرام خود را افزایش دهید. بسته به اهداف کلی بازاریابی شما ، این باید مرتبط و قابل دستیابی باشد. علاوه بر این ، این هدف خاص ، قابل اندازه گیری و محدود به زمان است.

قبل از شروع هر تاکتیک ، باید اهداف خود را بنویسید. سپس ، می توانید شروع به تجزیه و تحلیل کنید که کدام تاکتیک به شما در دستیابی به آن هدف کمک می کند. این ما را به مرحله چهار می رساند.

4– تاکتیک های خود را تحلیل کنید.

در این مرحله ، اهداف خود را بر اساس مخاطب هدف و شرایط فعلی خود یادداشت کرده اید.

اکنون ، شما باید بفهمید چه تاکتیک هایی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید. بعلاوه ، کانالها و موارد عملی مناسب برای تمرکز بر روی کدام موارد هستند.

به عنوان مثال ، اگر هدف شما این است که طی سه ماه 15 درصد دنبال کنندگان اینستاگرام خود را افزایش دهید ، ممکن است تاکتیک های شما شامل انجام یک فعالیت تبلیغاتی، پاسخ به کامت ها و ارسال سه پست در اینستاگرام در هفته باشد.

هنگامی که اهداف خود را بشناسید ، طوفان فکری متعددی برای دستیابی به این اهداف آسان است.

با این حال ، در حالی که شما تاکتیک های خود را می نویسید ، باید بودجه خود را در نظر داشته باشید ، که این امر ما را به مرحله پنجم می رساند.

5. بودجه خود را تعیین کنید.

قبل از شروع به اجرای هر یک از ایده های خود که در مراحل بالا ارائه داده اید ، باید بودجه خود را بدانید.

به عنوان مثال ، ممکن است تاکتیک های شما شامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی باشد. با این حال ، اگر بودجه آن را ندارید ، پس ممکن است نتوانید به اهداف خود برسید.

در حالی که در حال نوشتن تاکتیک های خود هستید ، حتماً بودجه تخمینی را یادداشت کنید. شما می توانید مدت زمان لازم برای تکمیل هر روش را علاوه بر دارایی که ممکن است برای خرید نیاز داشته باشید  تخمین بزنید، مانند فضای تبلیغات.

اکنون که می دانید چگونه می توانید برنامه بازاریابی خود را ایجاد کنید ، بیایید به عناصری بپردازیم که یک برنامه سطح بالا برای بازاریابی باید شامل شود.

 

طرح کلی بازاریابی

برنامه های بازاریابی می تواند کاملاً با جزییات باشد تا منعکس کننده صنعتی باشد که در آن فعالیت می کنید ، خواه به فروش مصرف کنندگان (B2C)  یا سایر مشاغل (B2B)  بپردازید ، و اینکه میزان حضور دیجیتالی شما چقدر است. با این وجود ، در اینجا عناصری وجود دارد که هر طرح بازاریابی موثر شامل آنها می شود که در زیر به همه آنها اشاره می کنیم:

1. خلاصه ای از کسب و کار

در برنامه بازاریابی، خلاصه کسب و کار شما دقیقا چیزی است که شما را به دیگران معرفی می کند: خلاصه ای از شرکت که شامل موارد زیر است:

  • نام شرکت
  • محل دفتر مرکزی شرکت
  • بیانیه وضعیت شرکت

 

2. شناسایی کسب و کار

شناسایی کسب و کار، عنصری از برنامه بازاریابی است که به شما در بخش بندی اهداف مختلف دپارتمان خود کمک می کند. در نظر داشته باشید که این شامل تصویر کلی از شناسایی شرکت نیست، چیزی که به طور نرمال در برنامه کسب و کار می توانید بیابید. این بخش از برنامه بازاریابی باید طرح کلی پروژه هایی که ویژه بازاریابی هستند را شامل شود. همچنین باید اهداف این پروژه ها را توضیح دهید و اینکه چگونه این اهداف اندازه گیری خواهند شد نیز مهم است.

3. تجزیه و تحلیل مشتری

در اینجا جایی است که می توانید تحقیقات اساسی در بازار انجام دهید. اگر شرکت شما قبلاً یک تحقیق کامل در مورد بازار انجام داده باشد ، تهیه این بخش از برنامه بازاریابی شما آسان تر است.

در نهایت ، این عنصر از برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا صنعتی را که به آن می فروشید و شخصیت خریدار خود را توصیف کنید. شخصیت خریدار توصیفی نیمه داستانی از مشتری ایده آل شما است که ویژگی هایی همچون زیر دارد:

  • سن
  • محل
  • عنوان
  • اهداف
  • چالش های شخصی
  • مشکلات
  • رویدادهای موردتقاضا

4. تجزیه و تحلیل رقبا

شخصیت خریدار شما هنگام حل مشکلات ، گزینه هایی را در اختیار شما قرار می دهد ، هم در انواع راه حل هایی که در نظر می گیرند و هم در ارائه دهنده هایی که می توانند این راه حل ها را مدیریت کنند. در تحقیقات بازار خود ، باید رقبای خود را در نظر بگیرید ، اینکه آنها به خوبی چه کاری انجام می دهند و جای خالی موجود که می توانید به طور بالقوه پر کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تثبیت موقعیت
  • سهم بازار
  • پیشنهادات
  • قیمت گذاری

5. تجزیه و تحلیل SWOT

خلاصه کسب و کار برنامه بازاریابی شما همچنین شامل یک تجزیه و تحلیل SWOT است که به معنای نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار است. با تجزیه و تحلیل SWOT کسب و کار خود صبور باشید. بیشتر آن را براساس تحقیقات بازار خود از بخشهای بالا و استراتژی زیر می نویسید.

6. استراتژی بازار

استراتژی بازار شما از اطلاعات موجود در بخشهای بالا برای توصیف نحوه برخورد شرکت شما با بازار استفاده می کند. کسب و کار شما چه پیشنهادی به خریدار شما می دهد که رقبای شما از قبل آنها را ارائه ندهند؟

در یک طرح بازاریابی کامل ، این بخش می تواند حاوی “هفت P بازاریابی” باشد:

  • محصول (Product)
  • قیمت (Price)
  • محل (Place)
  • ترویج (Promotion)
  • مردم (مشتری) (People)
  • فرآیند (Process)
  • شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

(در مورد این هفت مولفه زیر در قالب الگوی طرح بازاریابی رایگان ما بیشتر می آموزید که می توانید در زیر دانلود کنید)

7. بودجه

عنصر بودجه برنامه بازاریابی خود را با قیمت محصول یا سایر منابع مالی شرکت اشتباه نکنید. بودجه شما شرح می دهد که کسب و کار چه مقدار پول به تیم بازاریابی برای پیگیری ابتکارات و اهداف مشخص شده در عناصر بالا اختصاص داده است.

بسته به اینکه چه میزان هزینه شخصی دارید ، باید تفکیک این بودجه را با توجه به هزینه اختصاصی بودجه خود در نظر بگیرید. هزینه های بازاریابی به عنوان مثال شامل:

  • برون سپاری هزینه ها به یک آژانس بازاریابی و / یا سایر ارائه دهندگان
  • نرم افزار بازاریابی
  • تبلیغات پولی
  • رویدادها (آنهایی که میزبان آنها هستید و / یا در آنها شرکت خواهید کرد)

8. کانال های بازاریابی

در آخر اینکه ، برنامه بازاریابی شما لیستی از کانال های بازاریابی شما را شامل خواهد شد. در حالی که شرکت شما ممکن است خود محصول را با استفاده از فضای تبلیغاتی خاص تبلیغ کند ، کانالهای بازاریابی شما محلی هستند که شما محتوای آموزشی خریداران ، تولید تبلیغات و آگاهی از نام تجاری خود را منتشر می کنید.

اگر در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید (یا قصد انتشار آنها را دارید) ، اینجا مکانی است که می توانید درباره آن صحبت کنید. از بخش کانال های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید تا مشخص کنید در کدام شبکه های اجتماعی می خواهید یک صفحه کسب و کار راه اندازی کنید ، از این شبکه اجتماعی برای چه مواردی استفاده می کنید و چگونه موفقیت خود را در این شبکه اندازه گیری می کنید. بخشی از هدف این بخش این است که به مافوق خود ، چه در داخل و چه در خارج از بخش بازاریابی ، ثابت کنید که این کانال ها برای رشد تجارت خدمت می کنند.

مشاغل با حضور گسترده در رسانه های اجتماعی حتی ممکن است تدوین استراتژی اجتماعی خود را در یک الگوی برنامه جداگانه رسانه های اجتماعی در نظر بگیرند.

9. پیش بینی های مالی

با دانستن بودجه و انجام تجزیه و تحلیل در مورد کانالهای بازاریابی که می خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید ، باید بتوانید برنامه ای را برای میزان بودجه سرمایه گذاری در کدام تاکتیکها براساس ROI پیش بینی کنید. از آنجا می توانید پیش بینی های مالی سال را ارائه دهید. این موارد 100٪ دقیق نخواهد بود اما می تواند به برنامه ریزی اجرایی کمک کند.

دانلود الگوی طرح بازاریابی (فایل ورد)

free-marketing-plan-template-by-hubspot

اکنون که می دانید چه مواردی را باید در برنامه بازاریابی خود بگنجانید ، وقت آن است که الگوی برنامه بازاریابی خود را بدست آورید و ببینید که چگونه شش عنصر توضیح داده شده در بالا را به بهترین شکل سازماندهی کنید. الگوی طرح بازاریابی زیر مستقیماً در Microsoft Word باز می شود ، بنابراین می توانید هر بخش را به دلخواه خود ویرایش کنید:

الگوی طرح بازاریابی خود را از اینجا دانلود کنید.

free-marketing-plan-template-by-hubspot

 

الگوهای طرح بازاریابی رسانه های اجتماعی

با رشد بخشهای بازاریابی ، حضور آنها در شبکه های اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت و هرچه حضور رسانه های اجتماعی آنها افزایش می یابد ، نیاز آنها به اندازه گیری ، برنامه ریزی و برنامه ریزی مجدد نوع محتوایی که می خواهند در هر شبکه منتشر کنند نیز افزایش می یابد.

اگر به دنبال راهی برای تعمیق استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود هستید – حتی فراتر از الگوی برنامه بازاریابی فوق – مجموعه زیر از الگوهای برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما مناسب است:

10 الگوی گزارشگری شبکه های اجتماعی را از اینجا دانلود کنید.

10_Social_Media_Templates_kit

 

در مجموعه الگوهای برنامه بازاریابی فوق ، می توانید متناسب با شرکت خود محتوای زیر (و موارد دیگر) را پر کنید:

  • ردیابی بودجه سالانه شبکه های اجتماعی
  • موضوعات هفتگی شبکه های اجتماعی
  • کلید ابعاد تصویر رسانه های اجتماعی مورد نیاز
  • نمودار ترافیک شبکه های اجتماعی بر اساس پلت فرم در نظر گرفته شده
  • تقویم پست شبکه های اجتماعی و زمان انتشار آنها

در ادامه، الگوهای گزارشگری شبکه های اجتماعی و آنچه را در هر یک پیدا خواهید کرد ، بررسی می کنیم:

  1. سوالات شبکه های اجتماعی

این الگو سوالات را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید از کدام بستر مدیریت رسانه های اجتماعی استفاده می کنید.

وقتی دانستید که چه تاکتیک های شبکه های اجتماعی را در برنامه بازاریابی خود به کار می گیرید ، وقت آن است که دریابید چه کانال هایی برای شما مناسب هستند. این الگو به شما در انجام این کار کمک می کند.

این سوالات شبکه های اجتماعی را دانلود کنید

2. جشنواره هشتگ

اگر قصد دارید در برنامه بازاریابی خود به شبکه های اجتماعی متصل شوید ، می توانید از جشنواره هشتگ برای ایده پردازی استفاده کنید.

این جشنواره راهی عالی برای پر کردن برنامه انتشار رسانه های اجتماعی شما است. با استفاده از این الگو ، لیستی از همه هشتگها برای سال دریافت خواهید کرد.

جشنواره هشتک را دانلود کنید

A Complete Calendar of Hashtag Holidays

3. برنامه زنده فیس بوک

اگر Facebook live یکی از روشهای بازاریابی در برنامه شماست ، این الگو به شما کمک می کند تا یک تقویم طراحی کنید. با استفاده از این الگو می توانید آنچه را که می خواهید در Facebook زنده انجام دهید و چه زمانی تنظیم کنید را ارائه دهد.

برنامه زنده فیس بوک را از اینجا دانلود کنید

Facebook Post Calendar

4. لاگ پست های اینستاگرام

آیا می خواهید به طور منظم از اینستاگرام استفاده کنید؟ آیا می خواهید موارد زیر را افزایش دهید؟ با استفاده از این الگو می توانید پست های اینستاگرام خود را سازماندهی کنید ، بنابراین همه اعضای تیم شما می دانند که چه پست هایی در چه زمانی پخش می شوند.

علاوه بر این ، می توانید دارایی ها و کمپین های خود را در این سند تنظیم کنید.

دانلود لاگ پست های اینستاگرام

Instagram Post and Inspiration Log

5. الگوی رسانه های اجتماعی پولی

با استفاده از این الگو می توانید بودجه سالانه و ماهانه تقویم پرداختی خود را در شبکه های اجتماعی تنظیم کنید.

دانلود الگو

Paid Social Template

6. حسابرسی رسانه های اجتماعی

حسابرسی در شبکه های اجتماعی انجام می شود؟ می توانید از این الگو برای کمک به شما در جمع آوری تجزیه و تحلیل مناسب استفاده کنید.

دانلود فرم حسابرسی شبکه های اجتماعی

Social Media Audit Template

7. تقویم تحریریه شبکه های اجتماعی

با استفاده از این الگو می توانید تقویم تحریریه شبکه های اجتماعی خود را سازماندهی کنید. به عنوان مثال ، شما می توانید پست های شبکه های اجتماعی را برای هر پلت فرم در نظر بگیرید ، بنابراین تیم شما می داند که هر روز به طور زنده چه خبر است.

دانلود تقویم تحریریه شبکه های اجتماعی

Social Media Editorial Calendar

8. اندازه های تصویر رسانه های اجتماعی

با استفاده از این الگو ، تیم شما می تواند جدیدترین اندازه تصویر رسانه های اجتماعی را داشته باشد. این الگو شامل اندازه تصویر برای همه پلت فرمهای اصلی رسانه های اجتماعی ، از جمله فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر است.

دانلود اندازه های تصاویر رسانه های اجتماعی

Social Media Image Sizes Template

9. پیشنهاد بازاریابی شبکه های اجتماعی

با استفاده از این الگو می توانید کل پیشنهاد بازاریابی در شبکه های اجتماعی را ایجاد کنید. با این کار اهداف شبکه های اجتماعی ، دامنه کار و تاکتیک هایی که قصد دارید اجرا کنید ، مشخص می شود.

دانلود پروپزال بازاریابی شبکه های اجتماعی

Social Media Marketing Proposal

10. الگوی گزارشگیری شبکه های اجتماعی

با استفاده از این الگو ، به یک اسلاید که شامل الگوهایی برای گزارشگری در شبکه های اجتماعی است ، دسترسی پیدا خواهید کرد. اگر قصد دارید رسانه های اجتماعی را در برنامه بازاریابی خود پیاده کنید ، این الگوهای گزارشگری می توانند به شما کمک کنند تا پیشرفت خود را پیگیری کنید.

این پاورپوینت را برای ایجاد الگوهای گزارشگیری خود دانلود کنید

Social Media Report Template

الگوی طرح بازاریابی ساده

البته این نوع برنامه ریزی زمان و تلاش زیادی را می طلبد. بنابراین اگر قبل از تعطیلات وقت خود را محدود کرده اید ، سعی کنید به تولیدکننده جدید برنامه بازاریابی Hubspot بیایید. این ابزار برنامه ریزی سالانه را ساده می کند و استراتژی ها ، ابتکارات و اهداف شما را در یک الگوی ساده ارائه می دهد تا بتوانید مهمترین موارد را برای سال آینده مشخص کنید.

Try our free Marketing Plan Generator here.

 

هنگامی که اطلاعات خود را پر کردید ، با طرحی روبرو خواهید شد که به شما کمک می کند:

  • استراتژی بازاریابی سالانه خود را مشخص کنید
  • مهمترین ابتکارات سالانه خود را شناسایی کنید
  • پروژه هایی را که به شما در رسیدن به اهداف کمک نمی کنند ، حذف کنید
  • معیارهای مناسب را در طول سال پیگیری کنید
  • تیم خود را از طریق یک ماموریت مشترک تراز کنید

نکته حرفه ای: بهترین راه برای تنظیم برنامه بازاریابی برای سال این است که ابتدا با پیروزی های سریع شروع کنید ، به این ترتیب می توانید سریع پیشرفت کنید و خود (و تیم خود) را برای رسیدن به اهداف چالش برانگیز تر و انجام پروژه های پیچیده تر آماده کنید.

 

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-plan-template-generator

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا