کدام فرمت محتوایی را در بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

در این مقاله میخواهیم با انواع فرمت های محتوایی آشنا شویم.

4 نوع فرمت محتوایی اصلی وجود دارد:

  • متن
  • تصویر
  • صدا
  • ویدئو

در ادامه به معرفی هر یک از فرمت های اشاره شده می پردازیم:

—————————————-آموزشهای دیگر بازاریابی دیجیتال را از دست ندهید:——————————————–

 

➖➖متن➖➖

همانگونه که متن را همگان میشناسیم، نوشتن محتوا است که خود می تواند در قالب های مختلف ارائه شود.

انواع محتوای متنی:

  • مقاله:

مقاله شامل محتوای آموزشی، محتوای نقد و بررسی، محتوای متنی مثل لیست ها که برخی از سایتها همانند سایت چطور لیستی از کتابها را منتشر می کند، است.

  • کپشن:

کپشن نوع دیگیری از مختوای متنی است که به طور حتم با آنها برخورد داشته ایم. کپشن های کانالهای تلگرامی، کپشن های اینستاگرام یا لینکدین، پیامهای ارسالی از طریق ایمیل همگی نوعی از کپشن محسوب می شوند.

  • خبر:

تمامی اخباری که از طریق سایتهای خبری منتشر می شوند، جزو محتوای متنی هستند. این خبرها با مقاله متفاوت هستند، محتوای خبری همیشه ماندگار نیستند در حالیکه مقالات ماندگاری پایدارتری دارند.

  • کتاب الکترونیکی:

کتابچه های الکترونیکی که ممکن است از کنار هم قراردادن چند مقاله به یک کتاب تبدیل شده باشند، نیز نوع دیگری از محتوای متنی محسوب می شوند.

  • متنهای کپی رایتینگ:

محتوای متنی تبلیغاتی، جمله یا عبارتی در تبلیغات که ذهن خواننده را درگیر می کند، این محتوا به عنوان محتوای کپی رایتینگ محسوب می شود. محتوای کپی رایتینگ جزو ارزشمندترین نوع محتوای متنی محسب می شوند.

  • میکروکپی:

متنهای میکروسکوپی که تجربه کاربر را بهتر می کند، نوع دیگری از محتوای متنی است. به عنوان مثال، وقتی شما وارد سایتی می شوید که در آن سایت با عبارتی همچون از کجا شروع کنم مواجه می شوید این صفحه در اصل صفحه دسته بندی محسوب می شود این یک نوع از متنهای میکروکپی است که نحوه مطالعه و خواندن محتوا را آسانتر می سازد. یا مثلا در سایتی دیگر، به جای استفاده از نظرات کاربران از عبارت گپ و گفتی با کاربران مواجه میشویم این هم نوعی محتوای میکروکپی است. در اصل متن های میکروپی، متنهای خیلی کوچک با تاثیرگذاری بسیار زیاد هستند.

—————————————-آموزشهای دیگر بازاریابی شبکه های اجتماعی را از دست ندهید:——————————————–

 

➖➖تصویر➖➖

فرمت تصویری همان عکس و تصاویری است که استفاده می کنیم.

انواع فرمت تصویری:

انواع مختلفی از فرمت های تصویری وجود دارد که عبارتند از:

  • تصویر رئال یا واقعی:

تصویری که شخص از خود بلافاصله در شبکه های اجتماعی منتشر می کند نوعی تصویر واقعی محسوب می شود.

  • تصاویر گرافیکی:

تصاویری که در بین محتوا درج می کنیم و نیاز به طراحی آنها است.

  • کاریکاتور:

هنر ارائه تصویر اشخاص یا اشیاء که در آن صفات یا خصوصیات بارز فرد یا شیء به نحو اغراض آمیز، مضحک و غیرطبیعی به تصویر کشیده می شود را کاریکاتور گوییم. در اصل همه کاریکاتورها جنبه فان و طنزگونه ای دارند. اگر بخواهیم به یک کاریکاتوریست معروف اشاره کنیم میتوانیم به بزرگمهر حسین پور اشاره کنیم. از جمله سایتهایی که می توانیم بهترین کاریکاتورها را در آنها پیدا کنیم پینترست است. سایت مارکتونیست هم سایتی است که می توانیم کاریکاتورهای حوزه مارکتینگ را مشاهده کنید.

  • اینفوگرافیک:

اینفوگرافیک مخفف Information و Graphic است. داده ها و اطلاعاتی که در قالب تصویر به مخاطب انتقال داده می شود.

  • میکرواینفوگرافیک:

همان اینفوگرافیک است که ممکن است به بخشهای کوچکتر تقسیم بندی شود. کاربرد اصلی میکرواینفوگرافیک در اینستاگرام است. یا در لینکدین به صورت پستهای اسلایدی نمایش داده می شود. در اینفوگرافیک غالبا از تصویر رئال استفاده نمی شود.

 

➖➖صدا➖➖

صدا شامل چند بخش مختلف می شود که دو نوع آن را در ادامه معرفی می کنیم.

انواع فایل های صوتی:

  • فایل صوتی یا پادکست:

فایل های صوتی که در قالب پادکست ارائه می شوند

  • صداهای زنده:

صداهای زنده ای که پخش می شوند جزو این دسته هستند. مانند صداهای موجود در اپلیکیشن کلاب هاوس که صداها به صورت زنده منتشر می شوند.

 

➖➖ویدیو➖➖

فرمت ویدئویی نیز به چند بخش مختلف تقسیم بندی می شوند.

انواع فرمت های ویدئویی:

  • ویدئوی رئال یا واقعی:

ویدئویی که از خودمان ضبط می کنیم و منتشر می کنیم نمونه ای از ویدئوی واقعی خواهد بود.

  • موشن گرافیک:

المانها یا کاراکترهای گرافیکی که در حال حرکت هستند را موشن گرافیک می گویند. می توان گفت که موشن گرافیکها نوع ساده ای از انیمیشن ها هستند. موشن گرافیکها اصولا ویدئوهای کوتاه مدت و تبلیغاتی هستند که به صورت داستان وار هم منتشر نمی شوند.

  • استاپ موشن:

استاپ موشن ها بخشهایی از انیمیشن هستند، به این صورت که ممکن است از یکسری المانهای واقعی مانند عروسک، کاراکتر و …فیلمبرداری یا عکسبرداری شود که این فیلمها و عکسها با سرعت خاصی کنار هم قرار گیرند. مثال ساده استاپ موشن ها، میتوان به باز کردن جعبه ای شااره کرد که در مکانهای مختلف می توان عکسهای مختلفی تهیه کرد و این عکسها را در کنار هم قرار داد تا با یک سرعت خاصی فیلم مربوطه ایجاد شود. البته ممکن است به جای عکس، فیلمهایی کنار هم قرار گیرند که استاپ موشن ما را ایجاد کنند. یکی از بهترین افرادی که به ساختن استاپ موشن می پردازند آقای عقیل حسینیان است.

  • محتوای ویدئویی زنده:

مانند لایوهای اینستاگرامی، وبینارها، همایش ها

 

➖➖محتوای تعاملی➖➖

محتوایی که با سایت یا اپلیکیشن تعامل داریم مانند کوئیزها، آزمونها، پاسخ به یکسری سوالات. محتوای تعاملی می تواند متن یا تصویر باشد، یا حتی Captchaهای گوگل خود نوعی محتوای تعاملی محسوب می شود.

➖➖محتوای تلفیقی➖➖

تلفیق همه محتواهای اشاره شده که می توانند کنار هم قرار گیرند و به عنوان محتوای تلفیقی محسوب شوند.

به نظر شما کدام یک از این محتواها بهتر است که استفاده شود؟

—————————————-مقالات دیگر بازاریابی دیجیتال را از دست ندهید:——————————————–

ما را در اینستاگرام هم دنبال کنید:

digi.laboratory@

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا