با حیوانات گوگل آشنا شویم

احتمالا شما هم این موضوع را تجربه کرده اید که نتیجه نمایش یک کلمه مشابه در گوگل از سوی دو کاربر متفاوت، یکسان نیستند. مثلا اگه شما و دوستتان هر دو کلمه کلیدی «خرید موبایل» را جستجو کنید برای هر کدام یک نتیجه متفاوت نمایش داده می‌شود. علت این تفاوت، گزینه‌های زیادی است که گوگل قبل از نمایش نتایج به یک کاربر در نظر می‌گیرد. مواردی مانند:

  • نوع محتوای وب‌سایت‌ها
  • میزان اعتباری که در گوگل کسب کرده‌اند
  • موقعیت جغرافیایی
  • داده‌های جمع‌آوری شده از نتایج جستجوهای قبلی خود شما

ما میخواهیم تمام این موارد را در الگوریتمهای گوگل بررسی کنیم. یادتان باشه که هر کدام از الگوریتمهای گوگل به نام یک حیوانی نامگذاری شده است.

 

در این مقاله چه چیزهایی یاد می گیریم؟

  • با الگوریتم‌های گوگل و علت وجودشان بیشتر آشنا می‌شویم.
  • می‌فهمیم که چرا گوگل به کاربران متفاوت، نتایج متفاوتی را نشون می‌دهد.
  • علت علاقه گوگل به الگوریتم‌هایش را کشف می‌کنیم.
  • میزان کارایی الگوریتم‌های گوگل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • با انواع الگوریتمهای گوگل آشنا میشویم
  • کاربرد هر کدام از این الگوریتمها را یاد میگیریم

 

—————ویدئوی آموزشی لینوکس LPIC-1 مهندس حاجی غلامعلی رو همین الان تهیه کنید ——————

 

الگوریتم چیست؟

پس اول از همه ببینیم اصلا الگوریتم چیست؟

الگوریتم‌ها(Algorithm)، قوانین و دستورالعملی‌هایی هستند که با هدف حل کردن مشکل یا اجرای برنامه‌ریزی شده یک فرآیند استفاده می شوند.

گوگل هم از الگوریتم‌های مشخصی در موتور جستجوی خودش استفاده می‌کند که اولویت اول گوگل در هر اقدامی، کاربرانش هستند.

گوگل می‌خواهد وقتی کاربری کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، بهترین نتیجه ممکن را به نمایش بگذارد. به همین دلیل، از همان ابتدا که موتور جستجوی خود را عرضه کرد، الگوریتم‌ها را نیز به راه انداخت.

الگوریتم گوگل چیست؟

مهم‌ترین کاری که الگوریتم‌های گوگل انجام می‌دهند تحلیل وب‌سایت‌های مختلف، ذخیره داده‌های آنها و ساخت شخصیتی از سایت‌ها است، تا بر آن اساس، کاربرها را به داده‌های مورد نیازشان برسانند.

الگوریتم جستجوی Google یک سیستم پیچیده است که به Google اجازه می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا ، رتبه بندی و برگرداند.

به طور دقیق ، کل سیستم رتبه بندی از الگوریتم های مختلفی تشکیل شده است که فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می گیرند.

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

در این ویدیوی کوتاه نحوه کارکرد الگوریتم جستجوی Google توضیح داده شده است:

فاکتورهای زیادی وجود دارند که وارد عمل می شوند.

ما از 5 قسمت اصلی (که به طور رسمی توسط Google فهرست شده است) استفاده خواهیم کرد که بر نتایج حاصل برای یک سوال خاص تأثیر می گذارد:

  1. معنی پرس و جو

برای بازگرداندن نتایج مرتبط، Google باید بفهمد کاربر دقیقاً به دنبال چه چیزی است و هدف جستجوی او چیست.

آنها باید موارد مختلف را درک و ارزیابی کنند:

  • معنی کلمات – معنی دقیق کلمات مورد استفاده در زبان طبیعی چیست؟
  • هدف جستجوی پشت سوال – کاربر با استفاده از سوال خاصی چه چیزی را می خواهد؟ – تعریف ، بررسی ، خرید ، پیدا کردن یک وب سایت خاص و …؟
  • نیاز به مطالب به روز – آیا سوال حساس به زمان است و به اطلاعات تازه ای نیاز دارد؟

گاهی اوقات بسیار ساده است. اگر کسی از عبارت جستجو “خرید آیفون جدید” استفاده کند ، کاملاً واضح است از همه جنبه ها – معنی ، قصد و نیاز به اطلاعات به روز.

اما گاهی اوقات ، به ویژه با سوالات کلی، درک دقیقاً منظور کاربر دشوار است. در این موارد ، Google آنچه را بهترین نتیجه می داند نشان می دهد اما گزینه های اضافی را ارائه می دهد که به تعیین نتایج جستجو کمک می کند.

به عنوان مثال ، به این ابهام زدایی برای کلمه کلیدی rock” ” توجه کنید:

 

  1. صفحات مرتبط

ثانیا ، موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی مربوط به جستجوی جستجو هستند. به عبارت دیگر برای یافتن صفحاتی که به بهترین شکل ممکن به پرسش جستجوی کاربر پاسخ می دهند.

این کار را با خزیدن و نمایه سازی منظم همه وب سایت ها در اینترنت و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام می دهد.

نقش اصلی را کلمات کلیدی بازی می کنند. اگر سوال جستجو و عباراتی که مربوط به سوال جستجو هستند در صفحه ظاهر شوند ، احتمال ارتباط این صفحه برای کاربر بسیار زیاد است.

  1. کیفیت محتوا

به احتمال زیاد میلیون ها صفحه برای هر جستجوی جستجو وجود دارد ، بنابراین Google باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می دهند اولویت بندی کند و نمایش دهد:

  • تجربه و تخصص
  • مقتدر بودن
  • دارای اعتبار

یکی از عناصر اصلی الگوریتم اصطلاحاً PageRank است که کیفیت و کمیت پیوندهای اشاره به یک صفحه را در نظر می گیرد.

————–Google PageRank

الگوریتم PageRank  (با یک معیار منسوخ PageRank از Google Toolbar اشتباه گرفته نشود) یکی از بسیاری از الگوریتم هایی است که بخشی از سیستم رتبه بندی Google است.

PageRank یک مقدار عددی است که برای کمک به اولویت بندی نتایج جستجو به هر صفحه اختصاص داده می شود.

این فرض بر این است که احتمالاً صفحات مهمتر از سایر وب سایتهای معتبر بک لینک بیشتری دریافت می کنند.

PageRank چگونه کار می کند؟

اگر به تصویر بالا نگاه کنید ، می بینید که 3 عامل اصلی در PageRank یک صفحه تأثیر دارد:

  • مقدار بک لینک
  • کیفیت PageRank) ) صفحه پیوند دهنده
  • تعداد پیوندها در صفحه پیوند دهنده

به بیان ساده تر: هرچه تعداد بیشتری بک لینک از صفحات با کیفیت دریافت کنید ، این احتمال بیشتر است که گوگل شما را به عنوان یک صفحه با کیفیت بالا در نظر بگیرد.

علاوه بر این ، Google از تعدادی الگوریتم هرزنامه استفاده می کند که صفحات بی کیفیت را که سعی در رتبه بندی با استفاده از تکنیک های جستجوگرها از کلاه سیاه هرزنامه دارند ، شناسایی می کند.

  1. قابلیت استفاده از صفحات

اکنون که Google ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده است ، آنها باید مطمئن شوند که وب سایت از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است.

این شامل جنبه های فنی زیر است مانند:

  • پاسخگویی صفحه
  • ظاهر صحیح در همه مرورگرها
  • سرعت صفحه
  • امنیت وب سایت

اینها ممکن است مهمترین عوامل نباشند اما مطمئناً در مواردی که عوامل دیگر (مانند ارتباط و کیفیت) برابر هستند مورد توجه قرار می گیرند.

توجه: Google با گذشت زمان بیشتر و بیشتر سیگنال های تجربه صفحه را در الگوریتم های رتبه بندی خود قرار می دهد.

به عنوان مثال ، Core Web Vital ها ، “مجموعه ای از معیارهای مربوط به سرعت ، پاسخگویی و ثبات بصری” ، به عنوان سیگنال های رتبه بندی در سال 2021 در الگوریتم گنجانده شده اند.

 

  1. زمینه و تنظیمات

آخرین و نه مهمترین نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط فردی و تنظیمات کاربر است.

اینها ممکن است شامل مواردی مانند زیر باشد:

  • مکان کاربر
  • تاریخچه جستجوها
  • تنظیمات جستجو

در اینجا یک نمونه معمول از تأثیر مکان بر روی نتایج جستجو وجود دارد – نتایج کلمه کلیدی “فوتبال” در ایالات متحده در مقابل انگلستان:

رای دهندگان کیفیت جستجوی Google

علاوه بر الگوریتم ها و سیستم های یادگیری ماشین مانند (RankBrain) ، Google همچنین از ورودی به صورت بازخورد از افراد واقعی استفاده می کند.

Google برای ارزیابی نتایج واقعی جستجو و ارزیابی کیفیت صفحات رتبه بندی شده، هزاران کارمند خارجی استخدام کرده است.

Google توضیح می دهد که چگونه آنها از داده ها استفاده می کنند:

بنابراین کیفیت رای دهندگان مستقیماً بر نتایج و رتبه بندی تأثیر نمی گذارند اما از داده های جمع آوری شده از رتبه دهندگان برای بهبود الگوریتم Google استفاده می شود.

توجه: رأی دهندگان کیفیت جستجو از قوانین سختگیرانه رتبه بندی پیروی می کنند که در PDF 200 صفحه ای به نام رهنمودهای ارزیابی کیفیت جستجو خلاصه می شود.

این راهنما در دسترس عموم است و می تواند به عنوان منبع مفیدی از اطلاعات در مورد نحوه ایجاد صفحات با کیفیت باشد.

به روز رسانی الگوریتم

به طور کلی ، می توانیم به روزرسانی های الگوریتم Google را به دو دسته تقسیم کنیم:

به روزرسانی های جزئی

به روز رسانی های اصلی

گوگل اغلب الگوریتم خود را تغییر می دهد و منظور ما اغلب چندین بار در روز است. بیشتر این تغییرات بسیار کم است و مردم متوجه آنها نمی شوند.

علاوه بر این به روزرسانی های کوچک، Google هر ساله چند مورد از به روزرسانی های اصلی الگوریتم های اصلی را ارائه می دهد. اینها معمولاً در انجمن های سئو سر و صدا ایجاد می کنند و اغلب نام های جذابی پیدا می کنند.

مهمترین به روزرسانیهای اصلی الگوریتمهای گوگل که تاکنون انجام شده اند:

در اینجا لیستی از شناخته شده ترین به روزرسانی های الگوریتمهای گوگل در دهه گذشته وجود دارد که نحوه کار الگوریتم Google را شکل داده است:

  • Panda (2011)

Google Panda یک فیلتر است که روی صفحات با کیفیت پایین، محتوای کم، پر کردن کلمات کلیدی و محتوای تکراری متمرکز شده است. در سال 2016 در الگوریتم اصلی گنجانده شد و به طور منظم عرضه می شود.

  • پنگوئن (2012)

یک به روزرسانی مهم الگوریتم که بر روی هر نوع پیوند دستکاری شده (بی کیفیت، ناخواسته، بی ربط، بهینه سازی بیش از حد) متمرکز شده است.

  • Hummingbird (2013)

به روزرسانی Hummingbird نحوه درک و تفسیر Google از سوالات جستجو را بهبود بخشید ؛ تغییر از کلمات کلیدی دقیق به موضوعات

  • Pigeon (2014)

کبوتر بر بهبود نتایج محلی از نظر کیفیت و دقت تمرکز کرد.

  • بروزرسانی موبایل (2015)

این به روزرسانی در انجمن جستجوگرها با نام Mobilegeddon نیز شناخته می شود. این صفحات مناسب برای موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه را ترجیح می دهد.

  • RankBrain (2015)

همانطور که قبلاً ذکر شد ، RankBrain یک مولفه یادگیری ماشین الگوریتم Hummingbird Google است که به ارائه نتایج جستجوی مرتبط تر کمک می کند.

  • Fred (2017)

Fred یک به روزرسانی تأیید نشده است که به نظر می رسید بیشتر روی محتوای بی کیفیت و تبلیغ محور متمرکز است که دستورالعمل های کیفیت جستجوی Google را نقض می کند.

  • Medic (2018)

یک به روزرسانی الگوریتم هسته ای گسترده که به شدت تحت تأثیر صفحات به اصطلاح YMYL (پول شما زندگی شما) است ، به ویژه محتوای مربوط به سلامتی.

  • Bert (2019)

یکی دیگر از الگوریتم های یادگیری ماشین بر درک بهتر زمینه جستجوی جستجو متمرکز شده است. این مدل مبتنی بر مدل پردازش زبان طبیعی به نام BERT است.

هر بروزرسانی الگوریتم هسته اصلی معمولاً منجر به طیف گسترده ای از گمانه زنی ها و بحث ها درباره گروه ها و انجمن های رسانه های اجتماعی SEO می شود.

از سال 2020 ، گوگل تمایل دارد با اعلام اسامی به روزرسانی های بزرگ الگوریتم توسط انجمن جستجوگرها ، از نام آنها جلوگیری کند:

درصورت بروزرسانی الگوریتم Google چه کاری انجام دهید؟

  • صبور باشید – بیشتر به روزرسانی های اصلی برای چندین روز شروع می شوند ، بنابراین همیشه خوب است که صبر کنید تا گرد و غبار پاک شود. عجله در “رفع مشکلات سریع” می تواند بیش از فواید ضرر داشته باشد.
  • به منابع معتبر اعتماد کنید – به هر “متخصص” انجمن با توصیه “100٪ تأیید شده” که پیدا خواهید کرد اعتماد نکنید (بسیاری از آنها را می توانید ببینید). درعوض ، منتظر تجزیه و تحلیل کارشناسان و نشریات معتمد مانند Search Engine Journal یا Moz باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که به یک راه حل نیاز دارید – گاهی اوقات ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید بعد از اینکه توسط به روزرسانی الگوریتم تحت تأثیر قرار گرفتید ، کاری انجام نمی شود. بسیاری از به روزرسانی ها پس از گذشت دو هفته کمی بهبود یافته یا دوباره بازگردانده شده اند ، بنابراین مطمئن شوید که مواردی را که نیازی به اصلاح ندارند برطرف نمی کنید.
  • بهبود – آخرین اما مهمترین ، اگر متوجه می شوید که مشکلی در وب سایت شما وجود دارد که ممکن است دلیل افت رتبه شما باشد ، وقت آن است که آن را برطرف کنید. یا شاید دوباره کل استراتژی SEO خود را فکر کنید تا بیشتر به کیفیت توجه کنید تا کمیت.

—————ویدئوی آموزشی +Network رو همین الان تهیه کنید ——————

معرفی هر یک از الگوریتمهای گوگل

  • الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

همانگونه که می دانیم پانداها شخصیت آرام و کتاب‌خوانی دارند، بنابراین به راحتی می‌توانند هر روز تعداد زیادی محتوای وب‌سایت شما را بخوانند. آن‌ها تمام مطالب سایت را به دقت می‌خوانند و کیفیت محتوا را بررسی می کنند و دیگر نمی‌‌شود مثل قبل با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن، پانداها را فریب داد. آن‌ها به خوبی می‌توانند یک متن مفید را از یک متن ضعیف تشخیص دهند، می‌توانند کاری کنند که هیچ کاربری به یک سایت بی‌کیفیت نرود چون آن‌ها محتوایی را که دوست ندارند، به کسی معرفی نمی‌کنند.

  • الگوریتم پنگوئن (Pinguin Algorithm)

زمانی لینک های اسپم تمامی اینترنت را گرفته بود و لینک های بی اعتبار کاربران را به شدت آزار می داد. الگوریتم  پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بک‌لینک خریداری می‌کنند به عهده دارد. لینک های اسپم باعث می شوند کاربران با جستجو به مقصد واقعی خود نرسند. مثلا با جستجوی عنوان مورد نظر وارد جایی می شدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت. همانطور که می‌دانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت‌های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار می‌دهد. این عمل باعث می شود تا افرادی سودجو اقدام به قرار دادن لینک وب‌سایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند.

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird Algorithm)

همه‌ شما تجربه‌ی جستجو کردن و سردرآوردن از سایت‌های اسپم و بدون ربط را داشته‌اید، در همان زمان گوگل متوجه شد که کاربرها همیشه با کلمات کلیدی مشخص خواسته‌شان را نمی‌گویند، در همان زمان گوگل وقتی با یک جمله مواجه می‌شد درست مفهوم جستجو را متوجه نمی شد و حتی حروف اضافه را به عنوان کلمات کلیدی به حساب می‌آورد.

بعد از گذشت مدت زمانی، گوگل  الگوریتمی را طراحی کرد به نام مرغ مگس‌خوار. تمرکز اصلی مرغ مگس‌خوار گوگل، بر مفهوم عبارت‌هایی‌ است که کاربرها جستجو می‌کنند. این الگوریتم می‌تواند با دیدن هر کلمه، تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کند و با دقت بالا شما را به خواسته‌تان برساند.

  • الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm)

خط‌های سیاه و سفید گورخر همه ما را یاد بارکد روی محصولات و خرید و فروش می‌اندازد، و جالب است بدانید الگوریتم گورخر گوگل مسئولیت نظارت بر روی سایت‌های فروش اینترنتی را برعهده دارد. خط‌های سیاه و سفید گورخر همان‌طور که در دنیای واقعی حشرات را دور می‌کنند، قرار است در دنیای مجازی دورکننده‌ و نابودکننده‌ی سایت‌های کلاه‌بردار فروش اینترنتی باشند. بنابراین اگر شما یک فروشگاه اینترنتی هستید بهتر است بدانید الگوریتم گورخر حواسش به سایت شما هست.

الگوریتم کبوتر گوگل

کبوتر از آن دسته پرنده‌هایی‌ است که ترجیح می‌دهد به مکان‌هایی که می‌شناسد سر بزند و اهل پرواز به مکان‌های دوردست و ناآشنا نیست. بنابراین وقتی شما دنبال یک فروشگاه یا رستوران می‌گردید از نظر کبوتر گوگل، اولویت با مکان‌هایی‌ است که در نزدیکی شما هستند. با الگوریتم کبوتر، گوگل هر چه بیشتر به سمت خاص و منحصر به فرد کردن صفحه‌ نتایج جست و جو پیش می‌رود.

الگوریتم پیج لایوت

مطمئنا با این مشکل مواجه شده اید که وارد سایتی شده‌اید که پر است از پاپ‌اپ و پاپ‌باکس و تبلیغات. چه احساسی خواهید داشت؟ حس نمی‌کنید وارد یک تونل وحشت بی‌پایان شده‌اید؟ وظیفه‌ی الگوریتم پیج لایوت (Page Layout) نجات کاربرها از این تونل وحشت است. به این دلیل که هر کاربری حق دارد تجربه‌ی خوبی از بازدید سایت شما داشته باشد، پس برای این که جریمه‌های الگوریتم پیج لایوت گریبانگیر سایت شما نشود، اعتدال را رعایت کنید و بیش از حد تبلیغات نداشته باشید.

  • رنک برین

شاید جذاب‌ترین الگوریتم گوگل، الگوریتم رنک برین (Rank Brain) باشد. الگوریتمی که هر بار شما عبارتی را جستجو می‌کنید، به دنبال مفهوم پشت عبارت می‌گردد اما به شکل گسترده‌تر و کامل‌تر!  الگوریتم رنک برین مثل یک انسان رفتار می‌کند و از تجربیات گذشته برای رشد استفاده می‌کند و می‌توان گفت از آن دست انسان‌هایی ا‌ست که خیلی به رفتار و قضاوت سایر انسان‌ها اهمیت می‌دهد و پیوسته در حال آنالیز رفتارهای کاربران است تا خودش را بر اساس آن تغییر دهد.

  • الگوریتم PayDay Loan

سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها به آن سایتها ختم شود. این الگوریتم با این سیستم مبارزه می کند.

  • الگوریتم Page Authority

اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما را این الگوریتم انجام می دهد. به این ترتیب که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده‌ها در سایت شما می‌گذرانند میزان قدرت صفحه وب‌سایت مشخص می شود و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.

  • الگوریتم گوگل کافئین

این الگوریتم مانند مرغ مگس خوار روی عبارات جستجو شده برای بهبود بخشیدن جستجوها بوجود آمده است با این تفاوت که نگاهش روی شبکه های اجتماعی است. بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد.

  • الگوریتم mobilegeddon

با توجه به گسترش استفاده از تلفن های همراه توسط کاربران اینترنتی، گوگل جدیدترین الگوریتم خود را اعلام کرد. این الگوریتم جزء جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمی شوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد.

 

—————————————-آموزشهای دیگر بازاریابی دیجیتال را از دست ندهید:——————————————–

—————————————-مقالات دیگر بازاریابی دیجیتال را از دست ندهید:——————————————–

ما را در اینستاگرام هم دنبال کنید:

digi.laboratory@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا