از کجا بفهمیم که اینستاگرام به درد کسب و کارمان می‌خورد یا نه؟

تهیه و تنظیم: بهروز عبادی

فردی که به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی فعالیت می کند باید همواره دنبال کشف چیزهای جدید و ناشناخته باشد. اگر شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید فعالیت می کنید باید همه چیز را به صورت تحلیلی بررسی کنید و براساس آمار و ارقام و اطلاعات صحبت کنید.

همانگونه که می دانید افراد زیادی از سرتاسر دنیا در حال فعالیت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند و لذا این شبکه اجتماعی می تواند به عنوان یکی از بسترهای اصلی برای بازاریابی کسب و کارها محسوب شود. این بدان معنا است که بازاریابی دیجیتالی از فرصت‌های زیادی برای معرفی کسب و کار خود برخوردار هستند تا بتوانند مسیری میانبر به سمت مخاطبان هدف خود باز کنند. در این قسمت از دیجی لب می خواهیم Instagram Marketing  را بررسی کنیم و جنبه‌های مختلف آن را موشکافی کنیم.

در این آموزش چه چیزهایی یاد می گیریم؟

  • آشنایی با «بازاریابی در اینستاگرام»
  • بررسی اهمیت اهمیت اینستاگرام مارکتینگ
  • بررسی مزیت‌های اینستاگرام مارکتینگ
  • بررسی نقاط ضعف اینستاگرام مارکتینگ
  • چرا اینستاگرام نزد ایرانی ها اینقدر محبوب است؟
  • چرا برخی از کسب و کارها در اینستاگرام شکست می خورند؟
  • موضوع‌های محبوب در اینستاگرام کدامها هستند؟
  • سهم پیج‌های بیزنسی از تعداد فالوورهای کاربران چقدر است؟
  • روش‌های بررسی رقبا و میزان مطرح بودن زمینه کاریمان در اینستاگرام کدام است؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام از زمان راه اندازی در سال 2010 ، دنیای رسانه های اجتماعی را غافلگیر کرده است.

کاربران وفادار آن ، تکامل آن را از یک برنامه اشتراک گذاری عکس ساده تا پلتفرم عظیم امروزی از نزدیک دنبال کرده اند.

با داشتن 22 درصد از بین میلیونها کاربر، اینستاگرام را به عنوان پلت فرم مورد علاقه خود در رسانه های اجتماعی رتبه بندی کرده اند ، تعجب آور نیست که متخصصان بازاریابی شبکه های اجتماعی در بوتیک های مرسوم ، مد و شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی پیشرفته به این سیستم سرازیر شده اند.

بازاریابی در اینستاگرام راهی است که برندها از اینستاگرام برای ارتباط با مخاطبان هدف خود و بازاریابی پیشنهادات خود استفاده می کنند. اخیراً ، این محبوبیت به عنوان یک روش هیجان انگیز برای کسب و کارها برای به نمایش گذاشتن فرهنگ خود ، استخدام کارمندان جدید ، تعامل با مشتریان و نمایش محصولات با جلوه ای جدید ، به دست آمده است.

مشابه فیس بوک و توییتر ، هرکسی که یک حساب کاربری در اینستاگرام ایجاد کند دارای یک پروفایل و خبرخوان است. کاربران می توانند با دنبال کردن ، پیگیری ، پیام خصوصی ، و نظر دادن یا پسندیدن عکس ها یا فیلم ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. فیلترهای درون برنامه ای و گزینه های ویرایش اینستاگرام ، این برنامه را منحصر به فرد می کند زیرا اولین برنامه ای بود که ویرایش درون برنامه ای را به این میزان ارائه می داد.

اینستاگرام به کاربران اجازه می دهد عکس ها و فیلم ها را در پروفایل خود بارگذاری کرده و با گزینه های مختلف آنها را ویرایش کنند. اینستاگرام میزبان ده ها فیلتر اصلی است که کاربران می توانند به عکس های خود اضافه کنند. این فیلترهای از پیش تعیین شده تغییرات مختلفی در عکس ها ایجاد می کنند ، از جمله افزودن نور ، ایجاد لحن گرم یا سرد به تصویر ، افزایش یا کاهش میزان اشباع و موارد دیگر. علاوه بر این ، برخلاف استفاده از ویرایشگر عکس شخص ثالث ، کاربران می توانند تصاویر را مستقیماً در پلت فرم ویرایش کنند. اگر یک فیلتر خاص را دوست ندارند ، می توانند از ویژگی ویرایش اینستاگرام استفاده کنند تا به طور جداگانه کنتراست ، روشنایی ، ساختار ، گرما ، اشباع ، وضوح و موارد دیگر را تغییر دهند.

توی اکثر پست های قبلی در مورد تعیرف بازاریابی صحبت کردیم. مخصوصا توی بازاریابی در یک نگاه تعریف کلی از بازاریابی ارائه کردیم تا بتوانیم درک درستی از بازاریابی در اینستاگرام داشته باشیم.

ساده‌ترین تعریفی که از بازاریابی می تونیم ارائه بدیم: بازاریابی، ارائه فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که کالا و خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده می رساند.

معرفی محصول‌ و خدمات در صفحه اینستاگرام هر کسب و کاری، اولین و ساده‌ترین روشی است که صاحبان کسب و کار آن را انجام می دهند. البته باید این را اضافه کنیم که این روش مانند گذشته دیگر کارایی چندانی ندارد. دلیلش هم کامل واضح است که مخاطب اینستاگرام دیگه مانند گذشته دنبال دیدن بروشور محصولات نیست.

کسانی که در اینستاگرام هستند دنبال سرگرمی هستند. بنابراین برای جذب کاربران بیشتر به سمت محضولات خود باید جذابیت را هم به کاربران اضافه کنید. به همین خاطر، بازاریابی در اینستاگرام به عنوان یکی موضوع تخصصی مطرح شده است و به عنوان یکی از شاخه های اصلی در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. در واقع، اگر محتوای جذاب و کاربرپسند ایجاد کنید می توانید از آن طریق کاربران را به سمت کسب و کار خود و معرفی محصولات خود هدایت کنید.

دلیل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

با بررسی مقالات مختلف در زمینه اینستاگرام مارکتینگ می‌توانیم دلایل مختلفی برای مهم بودن اینستاگرام مارکتینگ کشف کنیم. اما دلیل ساده تر و واضح تری برای ما در ایران برای اینستاگرام مارکتینگ وجود دارد و آن این است که تقریبا اکثر شبکه های اجتماعی موجود در کشور ما فیلتر هستند و  تنها شبکه اجتماعی که فیلتر نیست اینستاگرام است و مهمتر از ان اینکه تعداد زیادی از کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی حضور پررنگی دارند. بنابراین بازاریابان و کسب و مارها به همین راحتی نمی توانند از این شبکه اجتماعی چشم پوشی کنند.

مزایای اینستاگرام:

با گذشت زمان، کسب و کارهی بیشتری به سمت استفاده از اینستاگرام روی آورده اند. البته باید گفت که اینستاگرام در ابتدا توجهی به کسب و کارها داشت و این موضوع کاملا از به روزرسانی های انجام شده کاملا مشهود بود. اما کم‌کم رویکرد خود را تغییر داد و تغییراتی را ایجاد کرد تا کسب و کارها هم بتوانند به راحتی در این شبکه اجتماعی به فعالیت بپردازند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های اینستاگرام برای بازاریابی را بر می شمریم:

1: امکان ایجاد بیزینس پروفایل

همگان می دانند که در اینستاگرام می توانیم بدون هیچگونه محدودیتی هر تعداد پروفایل بیزینسی که می خواهیم ایجاد کنیم. بنابراین، کسب و کارها می‌توانند آمار و ارقام پست ها و استوریهای منتشر شده را همانند سایر کسب و کارهای جهان، دسترسی داشته باشند و بتوانند عملکردهای خود را تحلیل کنند.

2: امکان تعامل نزدیک تر با کاربران هدف

اینستاگرام می تواند به عنوان بهترین شبکه اجتماعی برای ایجاد ارتباط نزدیک با کاربران هدف در ایران عمل کند. در واقع، یکی از بهترین استراتژیها برای انجام فعالیت در اینستاگرام این است که فاصله میان خودمان و مشتری‌هایمان در این شبکه اجتماعی را کم کنیم تا بتوانیم بهتر به فعالیت مشغول شویم و پس از ایجاد اعتماد موردنیاز، از کاربران بخواهیم که محصول ما را بخرند یا از خدماتمان استفاده کنند.

3: امکان درگیر کردن کاربر

این مزیت را می توانیم برای اینستاگرام یک نکته مثبت و برای کاربران یک نکته منفی در نظر بگیریم. زیرا اینستاگرام بدین ترتیب می تواند به راحتی بدون آنکه کاربر بخواهد، زمان زیادی از او را صرف پست های مختلف کند. به همین دلیل طبق بررسی‌‌های انجام شده، این شبکه برای کاربران پرضررترین است اما برای کسب و کارها کارایی قابل قبولی دارد.

در واقع، اگر کسب و کارها به درستی بتوانند در این شبکه اجتماعی بازاریابی کنند می‌توانند کاربران را با خود درگیر کرده و به اهداف خود برسند. در این مورد، اطلاعات و امار و ارقامی که از طریق  بررسی تعداد فالوئرها، میزان لایک، اشتراک گذاری، ذخیره کردن و دایرکت‌ها دریافت می شود می توانیم به میزان تعامل با کاربران پی ببریم و اینکه چقدر در این امر موفق بوده ایم.

 

4: امکان خلاقیت در اینستاگرام زیاد است

در اینستاگرام محدودیتی برای نمایش خلاقیت کاربران وجود ندارد. با هر بار آپدیت جدید اینستاگرام در اصل یک مسیر تازه‌ برای بروز خلاقیت کاربرانش ایجاد می شود. کاربران اینستاگرام می‌توانند با امکانات زیادی که وجود دارد، هر نوع محتوایی که می‌خواهند را تولید کنند و به اشتراک بگذارند.

این موضوع نکته مهمی دیگری را به ما یادآور می شود و آن این است که اگر در اینستاگرام محتواهای خشک، تکراری و بی‌فایده و بدون خلاقیت تولید شود، نتیجه مثبتی نخواهد داشت. پس یادمان باشد راز ماندگاری در اینستاگرام، خلاقیت و جذاب بودن محتواها است تا از این راه بتوانید کسب و کار خود را ملکه ذهن مخاطبان کنید.

نقاط ضعف بازاریابی در اینستاگرام:

اینستاگرام با وجود مزیت های بسیاری که به برخی از آنها اشاره کردیم، نقاط ضعف مشخصی هم دارد که به آنها در ادامه اشاره می کنیم:

·      در اینستاگرام به صورت مستقیم نمی توانیم تبلیغ کنیم

یکی از مشکلات اصلی کاربران ایرانی با اینستاگرام این است که امکان تبلیغ مستقیم در این شبکه اجتماعی وجود ندارد. تازه، اگر بتوانیم حتی چنین تبلیغی را در اینستاگرام انجام دهیم، آن‌قدر هدفمند نیست که کارایی لازم را برای ما داشته باشد. پس چطوری در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟ کاری که بسیاری از کسب و کارها انجام می دهند این است که با اینفلوئنسرها و صفحات مختلف ارتباط برقرار می کنند تا بتوانند از این طریق، محصول یا خدمت خود را تبلیغ کنند.

·      در اینستاگرام نمی توان کاربران را به وب‌سایت خود هدایت کرد

این محدودیت به صورت کلی برای تمامی کاربران چه کاربران ایرانی و چه کاربران خارجی وجود دارد. لذا اگر پیج شما زیر ده هزار فالوئر داشته باشد، نمی‌توانید از طریق استوری برای کاربران خود لینک بگذارید. تنها راهی که وجود دارد این است که به کاربران بگویید از طریق لینک موجود در بیو – تنها لینکی که در اینستاگرام قابل استفاده است – وارد سایت شما شوند.

علاوه بر این، امکان درج لینک در هیچ پستی عملا وجود ندارد. به همین خاطر اکثر کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند یک کانال تلگرامی هم ایجاد کرده اند که از آن برای هدایت کاربران به سمت وب‌سایتشان استفاده می‌کنند.

·      در اینستاگرام نمی توان از بخش فروشگاه استفاده کرد

زمانی بخش فروشگاه اینستاگرام برای کاربران ایرانی فعال بود. برخی از کسب و کارها هم پیجی در این بخش داشتند و  کاربران از طریق شاپ می‌توانستند فروش داشته باشند، پست‌ها قیمت‌گذاری می‌شد و امکان کلیک مستقیم و هدایت کاربر به وب‌سایت فعال بود. اما در حال حاضر این قابلیت برای کاربران ایرانی غیر فعال شده است.

دلیل محبوبیت اینستاگرام چیست؟

به نظر می آید که لازم نباشد در مورد محبوبیت اینستاگرام به خصوص در کشور خودمان زیاد صحبت کنیم ولی می دانیم که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در تمام دنیا است. سرعت رشد اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی دنیا بسیار بیشتر بوده است. به خصوص که سرعت رشد اینستاگرام را می توانیم به خوبی طی سالهای گذشته احساس کنیم. شاید بتواینم بگوییم که در جدود سی میلیون کاربر فعال در اینستاگرام حضور دارند که هر روز نیز به تعداد این کاربران اضافه می شود و به غیر از لینکدین که فضای کاملا حرفه ای و جدی محسوب می شود شبکه اجتماعی دیگری به قدرتمندی اینستاگرام شاید نتوان به همین راحتی پیدا کرد.

این نکته را هم باید اضافه کنیم که با فیلتر بودن توییتر، فیسبوک و… در ایران محبوبیت اینستاگرام نیز بیشتر شده است. در هر حال، می توانیم به خوبی ببینیم که اکثر کسب و کارهای ایرانی در اینستاگرام یک پیج دارند و در حال فعالیت در آن هستندد. برخی از این کسب و کارها از حضور در اینتساگرام، نتیجه خوبی دریافت کرده اند و برخی دیگر نتیجه‌های معمولی و حتی ضعیفی داشته اند.

دلیل شکست برخی از کسب و کارها در اینستاگرام چیست؟

شاید بتوانیم مهمترین دلیل شکست برخی از کسب و کارها در اینستاگرام را این مطرح کنیم که اینها شناخت کافی از اینستاگرام ندارند. آنها مخاطبان خود را نمی شناسند یا اینکه اطلاعی ندارند مخاطب‌هایشان در اینستاگرام در حال انجام چه کاری هستند؟

به این نکته هم اشاره کنیم که اگر از شناخت مخاطب در اینستاگرام صحبت می کنیم منظور رفتار مخاطب در این شبکه اجتماعی است همانگونه که همین کاربر در سایر شبکه های اجتماعی همچون لینکدین یا توئیتر ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد.

پس یادمان نرود که در اینستاگرام مخاطبان دنبال پست‌های جذاب و سرگرم کننده هستند و باید بتوانیم آنها را سرگرم کنیم.

موضوع‌های محبوب در اینستاگرام کدامها هستند؟

اگر در پیج ها یا  پست های منتشر شده دقت کنید، می بینید که پست‌های بیشتر کاربران اینستاگرام در مورد «سفر» یا «مد و فشن» است. کاربران در مورد سفرهایی که می روند، کافه‌هایی که می‌روند، رستورانهایی که در آنجا غذا می‌خورند یا موسیقی‌ پست می‌گذارند. بنابراین می توانیم تقریبا با قاطعیت بگوییم که اکثر کسب و کارهای موفق در اینستاگرام در حال فعالیت در زمینه های «مد و فشن»، «لایف استایل»، «سفر و گردشگردی» و «طنز» هستند.

اگر به پیج هایی با میزان فالورهای بالا دقت کنید خواهید دید که اکثر آنها مربوط به اینفلوئنسرهای کمدین است. ولاگرها و افرادی که در زمینه های مختلف در حال ایجاد ویدئو بلاگها هستند به خصوص آن کسانی که زیاد سفر می‌کنند هم در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. البته نباید فراموش کنیم که در این مورد استثناهایی هم وجود دارد و کسب و کارهایی خارج از این موضوع‌ها هم به موفقیت رسیده‌اند.

 

اگر ویدئوی آموزشی ولاگرها را ندیده اید، حتما از لینک زیر آن را مشاهده کنید.

سهم پیج‌های بیزنسی از تعداد فالوورهای کاربران چقدر است؟

 

ببینید نباید این را فراموش کنیم که  تعداد زیادی از فالوورهای مخاطبان ما، دوستان، برخی اینفلوئنسرها، بازیگران، خواننده‌ها یا افرادی که طرفدارشان هستند را تشکیل می‌دهد. شاید کسب و کارها از میان این فالورها، سهم خیلی کمی را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال فرض کنید که  اگر مخاطب ما ۱۰۰۰ نفر را دنبال کند، شاید حدود نهایت ۸۰ پیج مربوط به کسب و کارها و بیزنسی بتوانیم در میان آنها پیدا کنیم.

بنابراین، قبل از اینکه شروع به ایجاد یک صفحه بیزنسی در اینستاگرام کنیم باید استراتژی لازم را درخصوص تولید محتوا داشته باشیم و  توجه خاصی به حوزه فعالیتی که در حال فعالیت هستیم داشته باشیم و اینکه آیا محتوای قوی، جذاب و کاربرپسند ایجاد کرده ایم که جزو آن زیر یک درصد فالوورهای مخاطبمان باشیم یا خیر؟

حال تمام این موارد را در قالب تجربه های مختلف بررسی می کنیم:

  • فعالیت کسب و کارهایی در زمینه مد و فشن و طنز خیلی سخت نیست و کار راحتی در اینستاگرام خواهند داشت. چون همانگونه که اشاره شد، اینستاگرام، بستر مناسبی برای این موضوع‌ها محسوب می شود. تنها با رعایت کردن چند نکته در مورد شیوه تولید محتوای جذاب، توجه کردن به الگوریتم‌های اینستاگرام و مواردی از این دست می‌توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند..
  • ممکن است کسب و کاری، مخاطبان خاص خود را داشته باشد و صرف حضور در اینستاگرام تنها اطلاع رسانی و اعلام حضور باشد، یعنی به صورت کسب و کارهای B2B فعالیت می کنند، باید در تولید محتوا و ارائه پست ها دقت فراوانی داشته باشند. مثلا باید دقت کنند که موضوعاتی همچون افت قیمت سهام شرکت خود را در اینستاگرام پست نکنند. اما به جای آن می توانند از حال و هوا و فضای شرکت و ماجراهای جالبی که برای کارمندان رخ می‌دهد پست بگذارند و موضوع‌های این چنینی، باعث جذب کاربران به پیج آنها می‌شوند.
  • مثال دیگری که در این زمینه می توانیم به آن اشاره کنیم صحاتی همچون تعمیر کامپیوتر است که باید محتوا و پست های کاملا خلاقانه ای را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند کارابران را به سمت خود جذب کنند.
  • نمونه دیگری که اخیرا با آنها برخورد داشته ایم، صفحه ای در زمینه ساخت مُهرهای شرکتی بود. در این زمینه می توانیم بگوییم که تمرکز بر روی وب سایت و تمرکز بر روی ان جهت گرفتن سفارش می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

این مثالها نشان می دهد که نیاز نیست همه کسب و کارها حتما در اینستاگرام صفحه ای داشته باشند.

به عنوان مثال کسی که می‌خواهد برای حیاط خانه‌ خود چمن مصنوعی بخرد، قطعا اولین کاری که می‌کند، جستجو در گوگل است و دنبال خرید چمن مصنوعی در اینستاگرام نخواهد بود.

 

حالا از کجا بفهمیم که اینستاگرام به درد کسب و کارمان می‌خورد یا نه؟

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که تحقیق کنیم. ببینیم مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ اصلا رقبای ما چه کسانی هستند؟ مثلا ببینیم که چند وقت است فعالیت در اینستاگرام را آغاز کرده‌اند؟ هر چند وقت یک بار پست می‌گذارند؟ پس کار تحقیق خیلی مهم است. از طریق بررسی رقبا آمار و ارقام درستی را درخصوص میزان درگیری کاربر، تعداد لایک ها، کامنت ها، فالورها و مورادی از این دست را کشف کنیم.

خب حال این سوال پیش می آید که بررسی لازم را انجام دادیم اما رقیب خاصی را پیدا نکردیم. حال باید چه کاری انجام دهیم؟

ممکن است زمینه‌ای که ما در حال فعالیت در آن هستیم انقدر کوچک باشد که  نتوانستیم رقبایمان را پیدا کنیم، در این صورت باید برویم سراغ هشتگ‌های مربوط به حوزه کاری خود و از آن طریق، جستجو کنیم. فرض کنید که همان مثال چمن مصنوعی را در نظر بگیریم:

اگر هشتگ «چمن» یا «چمن مصنوعی» را بررسی کنیم، ممکن است با چند پست برخورد کنیم که در میان آنها شاید یک پست مربوط به بیزنسی در زمینه چمن‌ مصنوعی باشد. کار بعدی که باید انجام دهیم این است که بررسی کنیم کاربران آنها چقدر در آن پیج فعالیت می کنند یا اینکه چند پست در پیجشان وجود دارد؟

این دو نکته آخر را هم در نظر داشته باشید:

اینکه کاربران ایرانی علاقه خاصی به هشتک ها دارند. چیزی که در بین پیج های بیزنسی ایرانی بسیار مشاهده می شود که از هشتک های بسیار در پست های خود استفاده می کنند.

هشتک های بی ارزش را بشناسید. با جستجو در بین هشتک ها ممکن است به هشتک هایی برخورد کنیم که تعداد پست های مربوط به این هشتک ها بسیار کم باشد که به این هشتک ها اصطلاحا هشتک های فقیر یا بی ارزش می گویند. البته بدتر از این هشتک ها، با صفحاتی هم برخورد می کنیم که هشتک های بسیار قوی را در خود دارند که هیچ ارتباطی به آن صفحه ندارد که همه اینها در بررسی و تحقیق درست می تواند رقم بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا